- 27 mei
- 2 minuten om te lezen

met trots presenteren Marian en Robby u deze ZOMER
GALA SOROKHAN in LES 4 SAISONS
welkom op de vernissage op de 1e dag van de zomer (!)
zondag 21 juni 2026 - 17 uur
GALA SOROKHAN is een Oekraïense kunstenaar die momenteel woont en werkt in Gent. Na het uitbreken van de oorlog werd zij gedwongen haar land te verlaten. De ervaring van verlies en de zoektocht naar een nieuw houvast vormen sindsdien een essentieel onderdeel van haar artistieke praktijk.
Voor GALA SOROKHAN is schilderen een manier om vluchtige toestanden vast te houden: herinneringen, innerlijke spanning en de stilte tussen gebeurtenissen. Zij beschouwt schilderkunst als een taal waarmee ervaringen kunnen worden uitgedrukt die moeilijk onder woorden te brengen zijn.
In de tentoonstelling HERVINDEN door GENT verweeft de kunstenaar ervaringen van oorlog en ontwrichting met haar blik op Gent, de stad die voor haar een tijdelijk thuis is geworden. De middeleeuwse architectuur en de veranderende noordelijke hemel creëren een bijzondere sfeer van licht en kleur. In deze werken probeert zij opnieuw te leren kijken — schoonheid op te merken en de stille duurzaamheid van de stad te ervaren.
Haar werk beweegt zich tussen kwetsbaarheid en innerlijke kracht. In haar figuratieve schilderijen weeft zij licht en schaduw, vreugde en pijn tot een visueel dagboek waarin herinnering en verlies samenvloeien met de kracht van het heden. Vanuit de breuklijn van de oorlog zoekt zij naar zachtheid, betekenis en een hernieuwd vertrouwen. Haar schilderijen bewaren fragiele momenten van licht en stilte, waarin langzaam de mogelijkheid tot herstel zichtbaar wordt.
LES 4 SAISONS nodigt u deze zomer uit om stil te staan bij de mens — een wezen dat eindeloos vernietigt, maar ook creëert. Elke vorm van vernietiging lijkt nieuwe creatie voort te brengen, terwijl elke creatie haar eigen kwetsbaarheid draagt. Kunnen we ontsnappen aan deze voortdurende cyclus? Of maken we er, net als de natuur zelf, onvermijdelijk deel van uit?
Opmerkingen